Monica in på skinnet

En självsäker Monica Lingegård behövde inte tänka länge då hon fick se Samhalls kravspecifikation för tjänsten som deras VD. Utmaningen var glasklar – fler jobb, oavsett konjunktur, personalen i fokus och allt för samhällsnyttan! Ett stolt Samhall skulle ta form. Ett Samhall som vågar visa på sin styrka och klappa sig på axeln och säga – vi gör ett bra jobb!

När Monica var liten ville hon bli Ica-handlare. Inte så konstigt. Hennes pappa ägde en Ica-butik. Samma butik blev Monicas första arbetsplats. Redan här rotades hennes arbetsglädje, engagemang och plikttrogenhet. Monica drömde länge om att driva en egen butik – men hennes liv tog en annan riktning. IT-världen öppnade dörren.

Under sina år som ekonomistuderande vid Stockholms Universitet finansierade Monica studierna genom att arbeta deltid på ett IT-företag – en bransch som visade sig bli inkörsporten för hennes karriär. Idag, över 30 år senare har hon stängt dörren till IT-världen och testar sina vingar på Samhällsarenan.

Privat är Monica trebarnsmor och fru. De äldsta barnen är i tonåren, och minstingen är fyllda sju. På fritiden påtar hon i trädgården, pysslar hemma eller umgås med barnen. Till det tillkommer fem pass på Friskis & Svettis varje vecka, och en pedants renlighet. Monica städar alltid, och med tre barn i huset så är inte det så konstigt.

"En dag ska jag söka hjälp för min pedantiska sida. Lära mig acceptera oreda. Men just nu har jag inte tid, jag städar ju hela tiden"säger Monica med ett leende.

På helgerna umgås Monica med familjen. Är det inte tonåringarna som ska hem i säkerhet, så är det en morgonpigg sjuåring som vill ha sällskap.

”Jag brukar säga att jag jobbar jour på helgerna. På natten ska tonåringarna hem i säkerhet, och några timmar senare vaknar sjuåringen”.

Tiden där emellan får Monica sin välbehövda sömn.

När det kommer till kokkonst så kastar Monica in handduken. Hon förklarar hur hennes talang landar på snabbmakaroner och falukorv, medan maken besitter den kreativa ådran och mer än gärna experimenterar i köket.

”Jag är duktig på falukorv, makaroner och annan vardagsmat. På helgerna får min man stå för maten. Han är mer kreativt lagd, och gillar att läsa recept och testa nya rätter. En överenskommelse som alltid fungerat oss emellan”

På frågan om vilka ord som Monica tror hennes familj skulle beskriva henne med, svarar hon:

”Engagerad, kärleksfull och orädd!”

Kanske det är just de orden, som i en kombination med en stor portion driv och målmedvetenhet tagit henne dit hon är idag- som VD för ett av Sveriges största bolag – Samhall!

Bookmark and Share

Många har en felaktig bild av SamhallArbetsmarknadsministern till Samhalls seminarium 30/11